نهالستان سیروس دماوند

آدرس نهالستان: دماوند جاده فیروزکوه اولین دوربرگردان نبش اردوگاه مصطفی خمینی - سیروس افکاری 09122127698 ، 02176308102
خانه / نهال / نهال گیلاس تکدانه مشهد

نهال گیلاس تکدانه مشهد

ویژگی‌های نهال گیلاس تکدانه مشهد :
نهال گیلاس تکدانه مشهد بومی ایران است که پایه‌ی آن آلبالو‌ی تلخ می‌باشد. گیلاس تکدانه مشهد که میوه قلبی شکل دارد با پوست سیاه رنگ با گوشتی قرمز همراه بافت سفت سبب شده است بازار پسندی بالایی داشته باشد. زمان گلدهی این میوه خوشمزه نیمه دوم فروردین با شانزده روز طول دوره گلدهی است و معمولاً در اوایل تیر ماه به بار می‌نشیند و عمر اقتصادی درخت آن 30 ساله است. خرید نهال گیلاس تکدانه مشهد به دلیل بومی بودن از جاهای مختلف قابل تامین است و به دلیل عادت رشدی گسترده بسیار پربار می‌باشد و قدرت رویشی متوسطی دارد.

با این حال یکی از ویژ‌گی‌های مهمی که در خرید نهال گیلاس تکدانه مشهد باید به آن توجه کرد این است که این گیاه خود ناساز‌گار است و باید از ارقام خود بارور در باغات گیلاس استفاده نمود تا مشکل بازدهی این رقم کاهش یابد. چون اگر از گرده دهنده مناسب استفاده نشود میزان محصول تولیدی را به صفر می‌رساند پس باید خود ناساز‌گاری این رقم را در خرید نهال گیلاس تکدانه مشهد مورد توجه قرار داد. از ارقام خودسازگار می‌توان به اســتار کریســمون، سـان بورسـت، لاپیـنس، استلا و نیواسـتار اشاره کرد.

 

نهال گیلاس تکدانه مشهد
همچنین این نوع گیلاس به عملیات پس از برداشت حساسیت دارد و مدت زمان برداشت آن کوتاه است از این رو برداشت و حمل و نقل آن باید به صورتی انجام شود که از لهیدگی میوه خودداری شود تا علاوه بر حفظ مشتری از بروز بیماری نیز جلوگیری گردد. نهال های گیلاس تکدانه مشهد سبب رونق تجاری این شهر می‌شود که با رقم استلا مناسب است و برای مناطق دیگر باید شرایط سازگاری آن مورد بررسی قرار گیرد که در بیشتر نقاط سردسیر نیز کاشته می‌شود. نحوه کاشت نیز در خرید نهال گیلاس تکدانه نیز بسیار با اهمیت است.

مراحل کاشت گیلاس تکدانه مشهد به صورتی است که ابتدا باید چاله‌ای به عمق نیم متر حفر کرد سپس در چاله خاک نرم و کود حیوانی قرار داد تا نهال گیلاس در آن قرار گیرد (میزان کود نصف خاک نرم باید ریخته شود) سپس اطراف آن را با خاک نرم پر کرده و بعد با خاک خود چاله اطراف آن پوشش داده می‌شود در نهایت باید آب داد تا هواگیری صورت گیرد. معمولا توصیه می‌شود قبل از کاشت انتهای گیاه را با یک قارچ کش آغشته کرد تا امکان آلودگی گیاه از بستر از بین برود.

برای ورود به کانال تلگرام کلیلک کنید