نهالستان سیروس دماوند

آدرس نهالستان: دماوند جاده فیروزکوه اولین دوربرگردان نبش اردوگاه مصطفی خمینی - سیروس افکاری 09122127698 ، 02176308102
خانه / نهال / نهال آلبالو محلی

نهال آلبالو محلی

آلبالو برای جنوب غرب آسیا و اروپا است و بیشتر از 100 مدل آلبالو وجود دارد. در واقع اصل آن برای نواحی بین دریای خزر و دریای سیاه بوده و در زمان های خیلی دور بذر آن توسط پرندگان به نقاط مختلف اسیا و اروپا برده شده است.

درخت آلبالو شبیه به درخت گیلاس می باشد ولی حجم کمتری را اشغال می کند. مقاومت آلبالو در برابر مرطوب بودن خاک به نسبت به گیلاس بیشتر می باشد. همچنین میوه آلبالو از گیلاس کوچکتر است.

مهمترین کشورهای زیر کشت آلبالو به ترتیب حجم تولید آلمان، ایتالیا، آمریکا، فرانسه و یوگسلاوی هستند. ایران جزء ششمین کشور تولید کننده آلبالو می باشد. ارتفاع درخت آلبالو بین 3 تا 10 متر می رسد و طول عمر باردهی درختان آلبالو بین 25 تا 35 سال است. میوه های آن دیرتر از بقیه میوه های هسته دار وارد بازار می شود.

 

آلبلوی محلی گونه ای از آلبالو می باشد که رنگ میوه آن قرمزتر و به نسبت ریزتر می باشد. محل اصلی رویش آلبالوی محلی جنگل های غرب کشور مانند لرستان، همدان، کردستان، بختیاری، ایلام و شهرستان ملکشاهی می باشد. میوه آن ابتدا سبز رنگ و بسیار ترش می باشد و در خرداد ماه میوه ها می رسند و قرمز رنگ می شوند.

این درختان نسبت به هلو در برابر سرما مقاوم تر هستند و تا دمای 25- درجه سانتیگراد را تحمل می کنند. در واقع مخصوص مناطق معتدل سرد می باشد. درختان آلبالو محلی در نیمه دوم فروردین ماه شکوفه می دهند و در تیر ماه میوه ها می رسند.

شرایط نگهداری از نهال آلبالو محلی:

درخت آلبالو برای رشد بهتر به خاک بسیار مرغوب همراه با بافتی نسبتا سبک و زهکشی مناسب نیاز دارد. فاصله کاشت نهال ها از یکدیگر بین 6 تا 8 متر می باشد. برای کاشت ابتدا باید گودال هایی حفر کنید ولی توجه داشته باشید که گودال ها را زیاد عمیق نباشد.

ریشه نهال را به آرامی در گودالی که آماده کرده اید قرار دهید و روی آن را همان خاک خود گودال را همراه با کمپوست، خاک برگ و کود پر کنید. بعد از کاشت نهال را آبیاری کنید و بعد از چند ساعت مجددا نهال را آبیاری کتید.

بهترین خاک برای رشد درخت آلبالو خاک های لمونی رسی می باشد ولی در خاک های قلیایی و شور هم رشد می کند. پتاس یکی از مواد معدنی می باشد که درختان آلبالو به آن احتیاج دارند.

درختان آلبالو حدود 600 تا 1600 ساعت سرمای 7- درجه سانتیگراد را برای رشد و نمو نیاز دارند. بنابراین درختان آلبالو به سرمای مقاوم هستند. ریشه آن ها هم به مرطوب بودن خاک مقاوم است.

اگر درختان آلبالو دارای باروری خیلی خوبی هستند دیگر نیاز به هرس ندارند. اگر درختان را بدون دلیل هرس کنید باعث می شود که میوه ها دیر به بار بنشینند و محصول کم می شود.

از آفت هایی که این درختان را گرفتار می کند می توان به مگس گیلاس اشاره کرد. همچنین بیماری هایی که ممکن است درختان را دچار کند شانکر باکتریایی درختان هسته دار و پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه می تواند باشد.

درختان آلبالو را باید در مناطقی بکارید که دارای تابستان های خنک و خشک هستند. زمستان هم دمای هوا نباید از 7- درجه بیشتر باشد، زیرا باعث می شود که درختان از حالت استراحت بیرون بیایند.

آبیاری درختان آلبالو به صورتی است که هر زمان که سطح آب خشک شد درختان را آبیاری کنید. در فصل تابستان در هفته دو تا سه مرتبه درختان را آبیاری کنید. زمانی که که درختان بزرگ تر شدند آن ها را هفته ای یک بار آبیاری کنید. توجه داشته باشید که درختان را غرق در آب نکنید.

کود های پتاسه و ازته برای درختان آلبالو بسیار است. اثر مثبت پتاس و ازت باعث جلوگیری از سرمازدگی گل های درختان می شود. علائم کمبود مواد مغذی برای درختان از شکل و رنگ برگ درختان مشخص می شود. همچنین کودهای پتاسه، کودهای میکرو و ماکرو برای کوددهی بسیار مناسب هستند.

درختان آلبالو برای رشد و نمو بهتر و تولید میوه هاب مرغوب نیاز به 6 تا 8 ساعت نور آفتاب دارند. اگر درختان آلبالو را در سایه بکارید باعث عدم تولید میوه و یا میوه های ریز و ترش می شود.

طریقه کاشت نهال آلبالو محلی:

کاشت نهال بسیار آسان است. کاشت نهال با توجه به گونه‌های مختلف متفاوت است که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود در ادامه نیز همراه ما باشید.

نهال ریشه لخت: در این نوع نهال ابتدای گودالی ایجاد کنید، سپس کمی خاک درون آن بریزید و  نهال را در درون آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک نرم و مناسب پر کنید سپس گیاه را آبیاری کنید.

نهال گلدانی: در نهال گلدانی نیز ابتدا گودالی ایجاد نمایید سپس گلدان را شکسته و نهال را با خاک گلدان مستقیماً در گودال قرار دهید و اطراف آن را پر کنید. سپس گیاه را آبیاری کنید.

نهال گونی پیچ یا نایلون پیچ: در این نوع نهال نیز ابتدای در محل مورد نظر گودالی ایجاد کنید و سپس نهال را با نایلون و گونی در درون آن بگذارید همچنین می‌توانید پس از گذاشتن گلدان در درون گودال نایلون یا گونی را بردارید.

بهترین زمان برای کاشت نهال آلبالو محلی:

درختان آلبالو به دلیل اینکه در برابر سرما مقاوم هستند، بهترین زمان کاشت برای آن ها فصل پاییز می باشد. زیرا در این فصل نهال ها در خواب هستند و زمان لازم برای خو گرفتن با محیط جدید را دارند.

بهترین روزها برای کاشت نهال روزهای ابری می باشد. زیرا ممکن است که بعد از کاشت باران بیاید و ریشه نهال سیراب شود.

به دلیل اینکه زمان گل دهی درختان آلبالو دیرتر است و نسبت به درختان دیگر کمتر دچار سرمازدگی می شوند می توان نهال آلبالو را در خانه در نیمه آبان و دی ماه کاشت کرد.

برای ورود به کانال تلگرام کلیلک کنید