نهالستان سیروس دماوند

آدرس نهالستان: دماوند جاده فیروزکوه اولین دوربرگردان نبش اردوگاه مصطفی خمینی - سیروس افکاری 09122127698 ، 02176308102
خانه / نهال / خواص آلو قطره طلا برای سلامتی

خواص آلو قطره طلا برای سلامتی

مهمترین خواص آلو قطره طلا برای سلامتی
این مقاله درباره خواص آلو قطره طلا این میوه خوشمزه و خوش طعم نکات بسیار جالب و قابل توجهی بیان می‌کند. آلو قطره طلا با نام علمی Prunus domestica syriaca، میوه‌ای است جزء خانواده‌ی آلوها؛ ولی با آلوهای معمولی کمی متفاوت است. آلو قطره طلا حاصل قلمه زدن آلوچه و آلو بخارا است. نکته‌ی جالب در این میان، این است که آلو قطره طلا به آلوچه نزدیک‌تر است؛ و ظاهر و طعم آن موید همین مسئله هستند. درخت متعلق به این گونه‌ی گیاهی در مناطق جنگلی سراسر اروپا یافت می‌شود؛ البته، امروز این درخت به خاطر میوه‌ی پر خاصیت و خوش طعم‌اش بیش از پیش تحسین می‌شود.

 

پیشینه رشد و پرورش آلو قطره طلا
آلو قطره طلا میوه‌ای است که بسیاری از اروپایی‌هایی که توانسته‌اند به سن صد سالگی برسند، با آن رشد کرده‌ و پیر شده‌اند، و هنوز به طور مرتب به خوردن آن ادامه می‌دهند. پژوهش‌های اندکی در خصوص خواص و فواید آلو قطره طلا برای سلامتی به عمل آمده‌اند، زیرا این میوه از آن دسته میوه‌‌هایی نیست که معمولا در بازار آن‌چنان خواهان داشته باشد. ولی ظاهر و طعم این میوه اطلاعات مهمی را در خصوص مواد مغذی موجود و اثرات بالقوه‌ی آن برای سلامتی آشکار می‌کنند. هم‌چنین، آغاز کشت و پرورش درخت این میوه به صدها سال پیش باز می‌گردد؛ آلو قطره طلا و هم‌چنین هم خانواده‌ی نزدیک‌اش، آلوچه، را می‌توانید در سرتاسر کشورهایی از قبیل فرانسه، بریتانیا، اسپانیا، آلمان، رومانی، لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، و سایر کشورها اروپایی پیدا کنید.

اجزای میوه آلو قطره طلا
آلو قطره طلا میوه‌ای است کوچک، گرد یا تا حدودی بیضی شکل، و دارای پوستی قابل خوردن. گوشته‌ی این میوه هم‌رنگ پوست آن است. آلو قطره طلای نارس ترد و ترش است، و هنگام رسیدن آب‌دار، نرم، و شیرین می‌شود. این میوه در اطراف هسته‌ی محکمی رشد می‌کند که دارای مغزی تلخ مزه است. ظاهر این میوه، در واقع، بسیار به آلوچه شباهت دارد، زیرا این دو میوه بسیار به هم نزدیک هستند. آلو قطره طلای نارس سبز رنگ است؛ از سویی دیگر، آلو قطره طلای رسیده دارای رنگ‌هایی شامل زرد طلایی و ترکیبی از زرد و قرمز تیره است. چرا آلو قطره طلا به این اندازه میوه‌ی شگفت‌انگیزی است؟ زیرا وجود رنگ‌های مختلف در یک میوه حاکی از انواع گوناگونی از ترکیبات طبیعی با اثرات آنتی‌اکسیدانی و مفید است.

آلو قطره طلا نارس دارای طعمی به شدت ترش است. این مسئله نشان می‌دهد آلو قطره طلا منبعی غنی از ویتامین C، یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و عامل ضد التهابی است. گوشته‌ی آلو قطره طلای رسیده نرم و آبدار، و به شدت شیرین می‌شود؛ در این وضعیت،‌ این میوه دارای رایحه‌ای شیرین و دلپذیر نیز می‌شود. مردم رومانی از آلوی قطره طلای نارس یا آلوچه‌ی سبز برای ترش شدن سوپ‌های‌شان استفاده می‌کنند. در سایر کشورهای اروپایی نیز از آلو قطره طلا (و هم‌چنین، هم خانواده‌ی نزدیک‌اش، آلوچه) برای تهیه‌ی سوپ‌ها و سس‌های ترش استفاده می‌شود. از آلو قطره طلای رسیده معمولا برای تهیه‌ی مربا استفاده می‌کنند، زیرا حاوی مقدار زیادی پکتین است که به ماندگاری آن کمک می‌کند؛ از طرفی دیگر، درصد کوچکی از تولید این میوه جهت تهیه‌ی نوعی نوشیدنی بی رنگ و غیر الکلی نیز استفاده می‌شود.

ارزش غذایی و خواص آلو قطره طلا برای سلامتی
۱. محافظ بدن در برابر رادیکال های آزاد
گونه‌های زرد طلایی این میوه غنی از بتا کاروتن هستند؛ بتا کاروتن آنتی‌اکسیدان قدرتمند طبیعی است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های اکسیژن‌دار مضری هستند که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند، و به طور بالقوه باعث ایجاد جهش‌های سرطان‌زا می‌شوند.

۲. کاهش سطح فشارخون
هم‌چنین، آلو قطره طلا حاوی رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانی نظیر زآگزانتین و فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدانی است. این ترکیبات طبیعی فواید بسیاری برای سلامتی دارند؛ از جمله کاهش سطح کلسترول ال دی ال، و فشار خون.

۳. محافظت از بدن در برابر سرطان
گونه‌های قرمز رنگ این میوه منبعی عالی برای نوعی از رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند که می‌توانند از بدن در برابر سرطان و به طور کلی، بیماری‌های مزمن محافظت کنند. آنتوسیانین نیز از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت، و به کاهش سطح التهاب در بدن کمک می‌کند.

۴. عامل سلامت قلب و عروق
مصرف آلو قطره طلا یا نوشیدن آب آن، می‌تواند فواید بسیاری برای سلامت قلب و عروق، متابولیسم (سوخت و ساز) و حتی حافظه داشته باشد.

۵. مفید برای بیماران دیابتی
سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلو قطره طلا عبارت هستند از، کوئرستین (نوعی فلاونوئید با خواص ضد ویروسی و ضد التهابی)، اسید الاجیک (نوعی ماده‌ی شیمیایی گیاهی با خاصیت تصفیه کنندگی خون)، اسید کلروژنیک (که به آن آنتی‌اکسیدان قهوه‌ی سبز نیز گفته می‌شود، و برای بیماران دیابتی و متابولیسم (سوخت و ساز) لیپید مفید است)، اسید نئو کلروژنیک، اسید کافئیک، و فلاوانول.

۶. ضد پیری
گونه‌های ارغوانی رنگ یا قرمز تیره‌ی این میوه نیز به عنوان منبعی برای رسوراترول به شمار می‌رود. رسوراترول در انگور نیز یافت می‌شود، و به خاطر فواید ضد پیری، کند کردن فرایند پیری، و تقویت قلب و عروق مشهور است.

آلو قطره طلا، اساسا، ترکیب قدرتمندی از خواص طبیعی آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی، و سایر مواد شیمیایی گیاهی مهم است. طیف رنگی غنی این میوه نشان‌دهنده‌ی خواص بی شمار آن برای سلامتی است که همگی از وجود آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند در آن سرچشمه می‌گیرند. از نظر ارزش غذایی آلو قطره طلا باید گفت، این میوه حاوی مقادیر اندکی از انواع گوناگون ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است، که مهم‌ترین آن‌ها ویتامین A، ویتامین C، و مس هستند.

در ادامه سایر خواص آلو قطره طلا برای سلامتی آمده است
۷. مفید برای قوه‌ی بینایی، پوست، و دستگاه ایمنی بدن؛ به دلیل وجود مقدار مناسبی از ویتامین A
۸. خواص قدرتمند آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی
۹. مفید برای پیشگیری از عفونت‌های مجاری تنفسی؛ به خاطر وجود مقدار مناسبی از ویتامین C
۱۰. دارای خواص نسبتا خوبی برای کاهش کلسترول و فشار خون
۱۱. دارای اثرات تقویت کنندگی؛ به دلیل وجود مقدار مناسبی از ویتامین‌های B، و مواد معدنی
۱۲. خواص ضد پیری به خاطر وجود ویتامین A، ویتامین C، مس، و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها
۱۳. مفید برای حافظه و سلامت دستگاه عصبی (طبق برخی شواهد علمی، این میوه بر سطح یادگیری و حافظه‌ی موش‌های آزمایشگاهی موثر بوده است)
۱۴. کمک به گوارش، تنظیم زمان مناسب برای گوارش غذا (از لحظه‌ی بلع تا دفع)، تسکین یبوست و بهبود سلامت روده‌ها
۱۵. مفید برای درمان هموروئید (بواسیر)؛ به دلیل وجود مقدار مناسبی فیبر
۱۶. دارای خواص پروبیوتیک؛ به دلیل وجود پکتین، به ایجاد باکتری‌های خوب در روده کمک می‌کند.
بهترین راه برای پی بردن به این مسئله که آیا یک ماده‌ی غذایی برای‌تان مفید است یا خیر، این است که ابتدا آن را امتحان، و سپس نتایج‌اش را در بدن‌تان بررسی کنید. همین کار را می‌توانید برای آلو قطره طلا نیز انجام دهید. با این‌که ممکن است فواید آلو قطره طلا به اندازه‌ی بلوبری یا میوه‌ی اژدها نباشد، ولی دارای طعمی فوق‌العاده است و می‌تواند فواید مهمی برای سلامتی به همراه داشته باشد. افراد بسیاری عاشق آلو قطره‌ طلای سبز (نوعی گوجه سبز) هستند؛ به علاوه، این خوراکی محبوب به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. هم‌چنین، آلو قطره طلای رسیده به طور طبیعی به مبارزه علیه یبوست کمک می‌کند؛ و با مصرف این میوه، پوست‌تان درخشنده‌تر، انرژی‌تان بیش‌تر، و گوارش‌تان بهتر می‌شود.

زیر پوست نازک آلو قطره طلا، گوشته‌ی نرم و شیرینی وجود دارد، و هر یک از انواع این میوه، طعم به خصوصی دارد که با امتحان کردن همه‌ی آن‌ها، می‌توانید به تفاوت ظریف بین‌شان پی ببرید. به دلیل وجود مقدار بالای پکتین در آلو قطره طلا، این میوه برای تهیه‌ی مربا بسیار مناسب است؛ به علاوه، درخت آلو قطره طلا درخت بسیار پر ثمری است. یک درخت آلو قطره طلا می‌تواند میوه‌ی مورد نیاز، مربا، انواع سس‌های شیرین و ترش و خیلی چیزهای دیگر را برای‌تان فراهم کند. این میوه حوالی مرداد ماه به طور کامل می‌رسد؛ ولی از اواسط بهار می‌توانید از آلو قطره‌ طلای نارس هم لذت ببرید.

جدول ارزش غذایی آلو قطره طلا به ازای هر ۱۰۰ گرم از این میوه
الف. ۳۴۵ واحد ویتامین A حاصل از وجود آنتی‌اکسیدان کاروتنوئید، به اندازه‌ی ۱۱.۵ درصد از میزان مورد نیاز روزانه
ب. ۹.۵ میلی‌گرم ویتامین C، به اندازه‌ی ۱۰ درصد از میزان مورد نیاز روزانه؛ آلو قطره طلای نارس چندین برابر بیش‌تر از میوه‌ی رسیده حاوی ویتامین C است.
پ. مقادیر اندکی ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین B9، ویتامین E، و ویتامین K
ت. مقادیر اندکی مس، آهن، منیزیوم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سلنیوم، و روی (زینک)
ث. ۴۶ کیلو کالری انرژی
ج. ۱۱.۵ گرم کربوهیدرات، به همراه ۹.۹ گرم قند طبیعی
چ. ۰.۳ گرم چربی، بدون کلسترول
ح. ۰.۷ گرم پروتئین
خ. ۱.۴ گرم فیبر غذایی به عنوان منبعی مهم برای پکتین

برای ورود به کانال تلگرام کلیلک کنید